Auriculo Medicine

Wat is auriculotherapie?

De auriculotherapie of auriculo medicine is de westerse vorm van reflex-ooracupunctuur. Ooracupunctuur wordt onderverdeeld in auriculotherapie en auriculo medicine.

Auriculo medicine is een vorm van energetische geneeskunde, waarbij de Chinese geneeskunde, de Indiase geneeskunde en de westerse geneeskunde verenigd worden. In deze behandeling gaan we uit van 3 welzijnsniveaus in het lichaam; fysiek niveau (westers), energetisch niveau (oosters), bewustzijnsniveau (Indiaas).

De therapie stimuleert bepaalde delen van de oorschelp (auricula). Het oor is verbonden met het centraal zenuwstelsel. Elk lichaamsdeel en elk orgaan heeft een eigen reflexzone in de oorschelp. Door plaatselijk druk uit te oefenen, krijgen we een reactie in het lichaam. De reflexpunten in het oor kunnen behandeld worden door het oor te masseren, door kleine verblijfsnaalden te gebruiken die enkele dagen blijven zitten of door elektrische stimulatie.

Uit onderzoek is gebleken dat ooracupunctuur een effectieve manier om chronische en acute pijn te verlichten. Ooracupunctuur is ook ondersteunend bij het afkicken van verslavingen en bij het verbeteren van verschillende gemoedstoestanden.

Bij de auriculo medicine gaat de therapeut via de oorschelp zowel de oorzaak opsporen als de klacht behandelen. De oorschelp is namelijk een weerspiegeling van processen die zich afspelen in het centraal zenuwstelsel.

Indicaties:

• Slaapproblemen, algemene vermoeidheid

• Hormonale storingen (verminderde vruchtbaarheid, pms, overgangsklachten…)

• Faalangst

• Examen stress

• Allergische klachten

• Astma, beklemming

• Urinaire stoornissen

• Constipatie

• Colitis

• Trofische stoornissen zoals goedaardige cysten

• Chronische ontstekingen